پنج خدمت جدید مالیاتی به پنجره خدمات دولت هوشمند اضافه می شود .
طبق اعلام مرکز فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی قرار است تا سال آینده ۵ خدمت دیگر به صورت غیرحضوری در پنجره خدمات هوشمند دولت اضافه شود.
محمدجهانی کیا ، مدیرکل فناوری اطلاعات در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما درباره آخرین وضعیت خدمات ارائه شده این سازمان در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت گفت: خدماتی که از طریق سازمان مالیاتی در این پنجره واحد ارائه میشود شامل ۲۴ خدمت است.
این خدمات به سه دسته تقسیمبندی میشوند . خدماتی مانند تعیین تکلیف اظهارنامهها و بدهی ها ، خدماتی نظیر ارائه گواهیهای مالیاتی برای آغاز فعالیتهای اقتصادی مانند ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم و خدمات استعلامی مثل اعتبارسنجی بانکها برای ارائه وام که از طریق ما ارائه میشوند. نسبت به سال گذشته که ۱۸ خدمت در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت ارائه میشد ، ۵ خدمت دیگر تا امسال به این سامانه اضافه شده است .
وی در ادامه گفته اند : همچنین در تلاش هستیم که ۵ خدمت جدید دیگر نیز به این پنجره اضافه شود.
در مورد ارائه برخی خدمات هم مانند مالیات ارث نیز زیرساختهای سازمان مالیاتی آماده است ، اما نیازمند همکاری سایر سازمانها هستیم . اگر این سازمانها اطلاعات را برخط به ما تحویل بدهند این خدمت هم به صورت کاملا برخط برای مردم ارائه میشود.
اگر فردی بدهی مالیاتی نداشته باشد نیازمند حضور در سازمان نیست . البته ما برای تقسیط و پرداخت بدهیهای مالیاتی هم در حال تلاش هستیم تا بدون اخذ لاشه چک و با استفاده از فرآیند چک الکترونیک ، حضور مردم در سازمان مالیاتی را به صفر برسانیم.
با ارائه ۵ کد خدمت جدید در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت در سال آینده، خدمات سازمان امور مالیاتی به حدود ۳۰ خدمت غیرحضوری خواهد رسید . مردم برای انجام امور مالیاتی خود میتوانند به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کرده و در قمست مربوط به سازمان امور مالیاتی تمامی درخواستها و استعلامهای مورد نیاز خود را دریافت کنند.
وزارت ارتباطات در رتبهبندیهای خود ، سازمان امور مالیاتی را به عنوان یکی از دستگاههای برتر متصل شده به این پنجره واحد معرفی کرده است. سازمان امور مالیاتی از جمله نهادهایی است که با عموم جامعه در ارتباط بوده و غیرحضوری شدن خدمات آن کمک شایانی به وقت و کاهش تبعیضها خواهد کرد.
لازم به یادآوری است که از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تا همین سال قید شده است که تمامی خدمات الکترونیک و غیرحضوری دستگاهها باید از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت ارائه شود.
جواد موحد ، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات میگوید : ۵۶ درصد خدمات از طریق این درگاه ارائه شده و تقریبا تمام دستگاهها ارائه میشود . تمامی دستگاهها به این درگاه متصل شدهاند ، اما برخی به علت کمکاری از استانداردهای درگاه فعلا خدمات دهی آنها متوقف شده مانند وزارت امورخارجه که با آنها در حال مکاتبه هستیم.