دستورالعمل استانداردسازی اطلاع رسانی پیامکی به مودیان مالیاتی

آنچه در این مطلب میخوانید:
دستورالعمل استانداردسازی اطلاع رسانی پیامکی به مودیان مالیاتی
بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۴/۵۰۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۸/۱۴ سازمان امور مالیاتی کشور

استانداردسازی اطلاع رسانی پیامکی به مودیان مالیاتی

مخاطبان اصلی: ادارت کل امور مالیاتی

به منظور ایجاد وحدت رویه در فرایندهای اطلاع رسانی افزایش امنیت اطلاعات و جلوگیری از بروز هر گونه سوء استفاده احتمالی، در ارسال کلیه پیام‌های اطلاع رسانی به مؤدیان محترم رعایت موارد ذیل الزامی است.

۱. از تاریخ صدور این دستور العمل کلیه پیامک های اطلاع رسانی هشدارها یادآوری ها و سایر ارتباطات پیامکی با مؤدیان محترم، صرفاً از طریق سرشماره رسمی سازمان امور مالیاتی کشور انجام خواهد شد.

۲. ارسال پیام بعد از ساعت ۲۱:۰۰ و همچنین در روزهای پنج شنبه و ایام تعطیل مجاز نیست. همچنین ارسال پیام در بازه ۲۵ اسفند تا پانزدهم فروردین ماه هر سال صرفاً با تایید مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی سازمان مجاز است.

۳. به جهت نظارت بر حسن اجرای مفاد این دستور العمل کمیته محتوایی ارسال پیام با عضویت اشخاص ذیل ایجاد می‌شود:

  • مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی
  • سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور
  • نماینده معاونت درآمدهای مالیاتی
  • نماینده معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی
  • یک نفر به انتخاب رئیس کل سازمان

۴. قالب استاندارد محتوای پیام‌های اطلاع رسانی به تصویب «کمیته محتوایی ارسال پیام» خواهد رسید. از ۴ ماه پس از ابلاغ این بخشنامه ارسال پیام در قالبهای غیر استاندارد توسط ادارات کل و ستاد سازمان صرفاً با تایید کمیته مذکور مجاز بوده و دبیرخانه این کمیته دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی خواهد بود. قالب‌های استاندارد به همراه سایر نبود لازم‎‌‌الاجرای استفاده از پیامک، توسط معاونت فناوری‌های مالیاتی در بانک اطلاعاتی مربوطه جمع آوری و مرتباً به روز رسانی می‌شود. همچنین امکان دسترسی ادارات کل امور مالیاتی به آن فراهم خواهد شد.

تبصره: ارسال کننده پیام می بایست محتوای هر نوع از پیام ارسالی را در هر روز که پیام ارسال می کند برای اعضای کمیته بند ۳ نیز ارسال نماید.

۵. معاونت فناوری های مالیاتی مکلف است سامانه های مرتبط با اجرای این دستور العمل را حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ آن تمهید نماید.

۶. در کلیه مواردی که ارسال پیام به مودیان محترم متضمن پاسخ با واکنش از جانب ایشان است کمیته موضوع بند ۳ این دستور العمل مکلف است به نحوی تمهید نماید که پاسخ یا واکنش مودیان در قالبهای استاندارد دریافت گردد.

فراهم نمودن این تمهیدات نافی ترتیب اثر دادن به پاسخ یا واکنش مؤدی در مواردی نیست که بدون استفاده از این قالب ها دریافت شده است.

۷. در کلیه مواردی که ارسال پیام زمان دار بوده یا عدم ارسال آن موجب تضیع حقی از مودی یا بیت المال می گردد؛ مسئولین امر در هر صورت مکلف به ارسال پیام بوده لیکن در صورت ارسال می بایست ضرورت تشخیص داده شده را ظرف ۳ روز کاری به صورت مکتوب به دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی اطلاع دهند. در مواردی که دفتر مذکور با مشورت با ارکان سازمان ، ضرورت را بلاوجه تشخیص داد، می‌بایست این امر را به اطلاع مسئولین امر برساند.

تبصره: در مورد پیامک هایی که سیستم به صورت خودکار ارسال میکند نیز رعایت تشریفات این بند برای هر نوع از پیامک های ارسالی برای یک بار الزامی است.

۸. دادستانی انتظامی مالیاتی بر عملکرد ادارات کل امور مالیاتی در ارسال پیامک ها نظارت خواهد نمود.

سید محمدهادی سبحانیان
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *