طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی چیست و چرا اهمیت دارد؟

آنچه در این مطلب میخوانید:
طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی چیست و چرا اهمیت دارد؟
هر چند مسوولان تاکید کردند که این مالیات در حدود ۵درصد از مردم را به‌عنوان هدف در نظر گرفته است و اثری بر کاهش درآمد عامه مردم نخواهد گذاشت، اما به نظر می‌رسد که اجرای اصلاحات ساختاری برای مهار تورم مزمن عایدی بیشتری را برای آحاد اقتصادی به‌همراه خواهد داشت.

شورای نگهبان طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» را پس از اصلاحات مجلس تایید کرد و این قانون به‌زودی ابلاغ می‌شود. هدف از این قانون، مهار سوداگری در بازارهایی مانند مسکن، خودرو، طلا، ارز و هدایت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد اعلام شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه هدف از اجرای مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، کنترل انتظارات تورمی و تقاضای سوداگری در دارایی‌ها اعلام شده است، اما با این حال، کارشناسان تاکید دارند که به‌کارگیری مالیات بر عایدی سرمایه، به‌عنوان ابزاری برای مهار تورم در بهترین حالت می‌تواند اثری کوتاه‌مدت و محدود بر روند رشد قیمت‌ها داشته باشد؛ چراکه تورم مزمن عمدتا ناشی از رشد نقدینگی، کسری بودجه و شوک‌های ارزی است و صرفا با ابزار مالیاتی کنترل نمی‌شود.

هر چند مسوولان تاکید کردند که این مالیات در حدود ۵درصد از مردم را به‌عنوان هدف در نظر گرفته است و اثری بر کاهش درآمد عامه مردم نخواهد گذاشت، اما به نظر می‌رسد که اجرای اصلاحات ساختاری برای مهار تورم مزمن عایدی بیشتری را برای آحاد اقتصادی به‌همراه خواهد داشت.

در این میان هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان به تازگی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که در مراحل قبل با ابهامات و اشکالاتی مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات در مجلس شورای اسلامی و بررسی مجدد در شورای نگهبان، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.» به این ترتیب، مصوبه اصلاح‌شده مجلس، تبدیل به قانون شد و این قانون به زودی باید ابلاغ شود.

به گفته کارشناسان، با وجود مزایای ادعا شده در رابطه با این قانون، معضل اصلی که طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید با آن مواجه شود یعنی تورم، با اجرای آن چندان متاثر نخواهد شد. به نظر می‌رسد در شرایطی که تورم همچنان به‌عنوان معضل مزمن اقتصاد ایران شناخته می‌شود اجرای این طرح، در نهایت به سرنوشت طرح مالیات بر خانه‌های خالی دچار شود. براساس آخرین آمارها که مربوط به نیمه اول سال 1403 است فقط 0.8درصد از «هدف مالیاتی» در بازار املاک بدون‌‌‌استفاده محقق شده است.

جزئیات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی

طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد. هدف اصلی این طرح، مقابله با سوداگری و سفته‌بازی در بازارهای مختلف مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز اعلام شده بود تا از افزایش ناگهانی قیمت‌ها جلوگیری و عدالت اجتماعی را تقویت کند. این مالیات با کاهش انگیزه سوداگری، به متقاضیان واقعی، به‌ویژه اقشار با درآمد متوسط و پایین، کمک می‌کند تا دارایی‌های ضروری مانند خودرو و مسکن را راحت‌تر خریداری کنند.

اموال و دارایی‌های مشمول این قانون شامل دو دسته اصلی هستند: اموال غیرمنقول (مانند املاک و حق واگذاری محل) و اموال منقول (مانند خودرو، سکه، ارز، سهام، سهم‌الشرکه، حق‌تقدم و سایر اوراق بهادار). با این حال، برخی موارد از این مالیات معاف شده‌اند. از جمله این معافیت‌ها می‌توان به نخستین نقل و انتقال املاک و حق واگذاری محل کسب که پیش از اجرای این قانون تحصیل شده‌اند (به مدت دو سال)، انتقال آخرین واحد مسکونی تحت تملک اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال، و انتقال بلاعوض به والدین، همسر و فرزندان اشاره کرد.

نرخ‌های مالیاتی بسته به نوع دارایی و مدت تملک متفاوت است. معاملات دارایی‌های سرمایه‌ای مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز بر اساس مدت نگهداری به سه دسته تقسیم می‌شوند: فروش زیر یک‌سال مشمول بالاترین نرخ مالیات (۲۰ تا ۴۰ درصد عایدی)، بین یک تا دو سال با نرخ متوسط (۱۰ تا ۱۵درصد) و بالای دو سال با نرخ بسیار پایین یا معافیت خواهد بود؛ این قانون معاملات مصرفی مانند خرید نخستین خانه یا خودرو شخصی را معاف کرده و هدف آن مهار معاملات سوداگرانه است.

برای اجرای دقیق، سامانه ملی رهگیری معاملات متصل به نهادهایی مانند ثبت اسناد، بانک مرکزی و سازمان مالیاتی راه‌اندازی می‌شود تا خرید و فروش‌های مکرر رصد شود. اجرای این طرح مرحله‌ای است و ابتدا بازار مسکن و خودرو را پوشش می‌دهد و در ادامه به سایر حوزه‌های سرمایه‌ای تعمیم می‌یابد؛ عدم ثبت معاملات یا فرار مالیاتی نیز با جریمه‌های سنگین، مالیات مضاعف و حتی محرومیت از خدمات دولتی همراه خواهد بود. این طرح وظایفی را برای اشخاص ثالث نیز تعیین کرده است.

کلیه مراجع قانونی ذی‌ربط در ثبت انتقال و واگذاری اموال و دارایی‌ها موظفند اطلاعات مربوط به معاملات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. دفاتر اسناد رسمی نیز موظفند پیش از نقل و انتقال، قیمت مورد معامله را ثبت کرده و پس از دریافت گواهی پرداخت مالیات، اقدام به ثبت سند انتقال قطعی کنند. همچنین، این طرح به نحوه شناسایی و ارزش‌گذاری دارایی‌ها و سایر مقررات مالیاتی از جمله کسر و انتقال زیان می‌پردازد. تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون 6ماه پس از تصویب آن تعیین شده است.

این طرح در مجلس یازدهم به تصویب رسیده بود؛ اما پس از دوبار رفت و آمد به شورای نگهبان، در نهایت تایید شد. ‌هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌‌‌بازی که در مراحل قبل با ابهامات و اشکالاتی مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات در مجلس شورای اسلامی و بررسی مجدد در شورای نگهبان، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

با این اظهارنظر، راه اجرای این قانون باز شد و دولت موظف است آن را برای اجرا ابلاغ کند. این طرح که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه نیز شناخته می‌شود، در ظاهر با هدف مهار سوداگری در بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و طلا تدوین شده است. به زبان ساده، قرار است اشخاصی که با هدف کسب سودهای کوتاه‌‌‌مدت و بدون فعالیت مولد اقدام به خرید و فروش دارایی می‌‌‌کنند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی حاصل از این معاملات شوند.

پیش از این، رئیس سازمان امور مالیاتی در یک نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در رابطه با ایرادات تورمی که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی وارد کرده بود، گفت: من خود معتقدم یکی از دلایل تورم‌های بالا در اقتصاد ایران همین انتظارات تورمی است که وقتی قیمت خانه، ‌خودرو یا سایر اقلامی که مورد هجوم سفته‌بازان قرار می‌گیرد بالا می‌رود، خود انتظارات تورمی ایجاد می‌کند و منجر به افزایش تورم می‌شود.

به همین دلیل ما باید با این پدیده مقابله کنیم. اما اگر بخواهیم کل میزان تورمی را که وجود دارد در بازه‌های کم شامل تعدیل تورمی کنیم، ماهیت قانون تغییر می‌کند. البته تعدیل تورم در آنچه در مجلس هم تصویب شد، وجود داشت؛ اما اینکه اساسا از سال اول تعدیل تورم کنیم نوعی نقض غرض است. نیازی نیست مردم نگران باشند؛ زیرا در این طرح تنها کمتر از ۵درصد افراد جامعه مشمول مالیات خواهند شد. ما به دنبال این هستیم که افراد سرمایه خود را صرف تولید کنند؛ اگر کل تورم را از آن کسر کنیم اساسا در وضعیت تورمی کشور ما این قانون به هدف خود نخواهد رسید.

مشکلات طرح مالیات بر عایدی سرمایه

طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی این طرح که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه نیز شناخته می‌شود، در ظاهر با هدف مهار سوداگری در بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و طلا تدوین شده است. به زبان ساده، قرار است اشخاصی که با هدف کسب سودهای کوتاه‌‌‌مدت و بدون فعالیت مولد اقدام به خرید و فروش دارایی می‌‌‌کنند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی حاصل از این معاملات شوند.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان تردید دارند که این قانون بتواند تاثیر معناداری بر معضل اصلی اقتصاد ایران یعنی تورم بگذارد. اقتصاددانان بر این باورند که مالیات بر سوداگری در شرایطی که تورم ساختاری و مزمن در اقتصاد ایران وجود دارد، نمی‌تواند نقش بازدارنده‌‌‌ای در رفتارهای سوداگرانه ایفا کند. در واقع، یکی از مهم‌ترین محرک‌‌‌های فعالیت‌‌‌های سفته‌‌‌بازانه، تورم بالاست که افراد را به سمت تبدیل نقدینگی به دارایی‌‌‌های با ارزش ذخیره‌‌‌ای سوق می‌دهد.

تا زمانی که نرخ تورم به سطوح پایدار و پایین نرسد، انگیزه برای ورود به بازارهایی مانند مسکن، ارز و طلا به‌عنوان پناهگاه دارایی کاهش نخواهد یافت و صرف وضع مالیات نمی‌تواند جریان سرمایه‌‌‌های سرگردان را کنترل کند. این تحلیل همان چیزی است که برخی صاحب‌‌‌نظران به آن اشاره کرده‌‌‌اند: «تا وقتی تورم هست، این اتفاق نمی‌تواند موثر باشد.»

نمونه‌‌‌ای روشن از ناکارآمدی ابزارهای مالیاتی در مهار سوداگری در غیاب کنترل تورم، تجربه مالیات بر خانه‌‌‌های خالی است. دولت با تبلیغات فراوان وعده داد با اجرای این مالیات، بازار اجاره و مسکن کنترل و عرضه افزایش می‌‌‌یابد. اما طبق آخرین آمارها تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳، تنها 0.8درصد از هدف مالیاتی این طرح محقق شده است؛ یعنی عملا چیزی نزدیک به هیچ.

این ناکامی نشان داد که بدون زیرساخت‌‌‌های اطلاعاتی دقیق، اراده اجرایی قوی و مهم‌تر از همه، بدون مهار تورم، ابزار مالیات نمی‌تواند منجر به تغییر رفتار معنادار در بازارها شود. به همین دلیل برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که مالیات بر سوداگری و سفته‌‌‌بازی نیز ممکن است به سرنوشت مشابه مالیات بر خانه‌‌‌های خالی دچار شود و به جای تحقق اهداف اعلامی، صرفا به ابزاری تبدیل شود که بیش از آنکه بتواند سوداگری را مهار کند، هزینه‌‌‌های مبادلاتی را افزایش می‌دهد و حتی به گسترش اقتصاد زیرزمینی دامن می‌‌‌زند.

مالیات بر عایدی سرمایه و تورم

تورم، پدیده‌ای پیچیده و چندوجهی است که در بلندمدت عمدتا تابعی از رشد نقدینگی و نحوه تامین مالی دولت محسوب می‌شود. افزایش حجم پول در اقتصاد بدون متناظر بودن با رشد تولید کالا و خدمات، به‌صورت طبیعی منجر به کاهش ارزش پول و بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.

از سوی دیگر، زمانی که دولت برای تامین کسری بودجه خود به استقراض از بانک مرکزی یا نظام بانکی روی می‌آورد، این امر نیز به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقدینگی را در جامعه افزایش می‌دهد و به تورم دامن می‌زند. در کوتاه‌مدت نیز، نرخ ارز و انتظارات تورمی نقش کلیدی در شکل‌دهی به نوسانات تورمی ایفا می‌کنند؛ هرگونه شوک ارزی یا تغییر در انتظارات مردم نسبت به آینده اقتصادی، بلافاصله خود را در قیمت‌ها منعکس می‌سازد.

با در نظر گرفتن این سازوکارها، به نظر می‌رسد اثرگذاری طرح‌هایی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه بر کنترل تورم،  چندان گسترده و مستقیم نخواهد بود. مالیات بر عایدی سرمایه عمدتا بر فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهایی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو اعمال می‌شود و هدف اصلی آن، سامان‌دهی این بازارها و هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش‌های مولد اقتصاد است.

درحالی‌که این طرح می‌تواند در بلندمدت با کاهش جذابیت فعالیت‌های غیرمولد، به ثبات نسبی در این بازارها کمک کند و از این طریق، تا حدی جلوی ایجاد انتظارات تورمی ناشی از سفته‌بازی را بگیرد، اما تاثیر آن بر عوامل اصلی و ریشه‌ای تورم، یعنی رشد نقدینگی و شیوه‌های تامین مالی دولت، ناچیز است.

به بیان دیگر، تا زمانی که ریشه‌های اصلی رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت مورد توجه قرار نگیرد و اصلاحات ساختاری لازم در این حوزه‌ها انجام نشود، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه به تنهایی نمی‌تواند به‌عنوان یک راهکار جامع و بلندمدت برای مهار تورم عمل کند. مالیات بر سوداگری شاید بتواند در بلندمدت با کاهش انگیزه‌‌‌های سفته‌‌‌بازی از شدت برخی رفتارهای تورم‌‌‌زا بکاهد، اما مهار تورم نیازمند سیاست‌های کلان پولی، ارزی و مالی منسجم است.

تورم در ایران ریشه در کسری بودجه مزمن، رشد نقدینگی بی‌‌‌ضابطه، شوک‌‌‌های ارزی و ضعف بهره‌‌‌وری دارد؛ مسائلی که با ابزار مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها حل نمی‌شوند، بلکه گاه می‌توانند پیچیده‌‌‌تر شوند. در واقع، اگر سیاستگذار بخواهد صرفا با ابزار مالیاتی تورم را مهار کند، نتیجه‌‌‌ای جز فشار بیشتر بر فعالان اقتصادی و تشدید فرار مالیاتی به دست نخواهد آمد. در حقیقت تا زمانی که معضل تورم بالا حل نشود،  نه تنها دولت به درآمدهای مورد انتظار خود نمی‌‌‌رسد، بلکه بخشی از فعالیت‌‌‌های اقتصادی از دید نهادهای نظارتی پنهان می‌‌‌ماند و شفافیت کاهش می‌‌‌یابد.

توضیحات سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد قانون جدید مالیات بر سوداگری و سفته بازی

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با حضور در صدا و سیما در مورد قانون جدید مالیات بر سوداگری و سفته بازی توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس، مصوبه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ مجلس با عنوان «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بعد از دو سال رفت و برگشت در شورای نگهبان، با اصلاحاتی در ۴ مرداد ۱۴۰۴ به تایید شورای نگهبان رسید.  این مصوبه مجلس در بیست و هفت ماده اصلاحات اساسی در قانون مالیات های مستقیم و قانون پایانه فروشگاهی اعمال کرده است.

تراکنش‌های بدون سند الکترونیک مشمول مالیات سنگین می‌شود

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در تشریح این قانون اعلام کرد: تمام تراکنش‌های بانکی فاقد صورتحساب الکترونیک معتبر، به عنوان درآمد اتفاقی شناسایی و با نرخ‌های مالیاتی بازدارنده مشمول مالیات خواهند شد.

دکتر موحدی، با اشاره به قانون مالیات بر عایدی سرمایه تأکید کرد: کلیه نهادهای مالی موظفند اطلاعات معاملات را از طریق سامانه‌های الکترونیک به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

وی افزود: تراکنش‌های بانکی فاقد اسناد معتبر الکترونیک به عنوان «درآمد اتفاقی» شناسایی می‌شوند. نرخ مالیات برای اینگونه درآمدها به‌مراتب بالاتر از نرخ عادی مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی هشدار داد: «این نرخ‌های بازدارنده به‌صورت خودکار اعمال می‌شوند و انگیزه اقتصادی برای ثبت رسمی معاملات ایجاد می‌کنند.»

مالیات بر عایدی سرمایه، ابزاری برای مهار سفته بازی و هدایت نقدینگی به تولید

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به مالیات بر عایدی سرمایه، اعلام کرد که این قانون با هدف اصلی کاهش سفته‌بازی و دلالی در اقتصاد طراحی شده است.

وی تأکید نمود که بیش از ۱۲۰ کشور جهان از این پایه مالیاتی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و جلوگیری از رفتارهای سوداگرانه استفاده می‌کنند.

وی افزود: هدف اصلی این مالیات درآمدزایی برای دولت نیست، بلکه به عنوان یک ابزار تنظیمی و اصلاحی در اقتصاد عمل می‌کند تا از انحراف بازارهای مالی و املاک به سمت سوداگری جلوگیری کند و به ثبات اقتصادی کمک نماید.

معاملات و فعالیت های اقتصادی عادی مردم مشمول مالیات بر سوداگری نمی شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تائید طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی از سوی شورای نگهبان، گفت: معاملات و فعالیت های اقتصادی عادی مردم مشمول مالیات بر سوداگری نمی شود.

به گزارش خبرگزاری ملت ، مصوبه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ مجلس با عنوان «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بعد از دو سال رفت و برگشت در شورای نگهبان در ۴ مرداد ماه ۱۴۰۴، با اصلاحاتی به تایید شورای نگهبان رسید.  این مصوبه مجلس در بیست و هفت ماده اصلاحات اساسی در قانون مالیات های مستقیم و قانون پایانه فروشگاهی اعمال کرده است.

مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی شامل معاملات عادی و روزمره زندگی مردم و فعالیت اقتصادی مولد نخواهد شد

سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر این نکته که اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی شامل معاملات عادی و روزمره زندگی مردم و فعالیت اقتصادی مولد نخواهد شد، گفت: وزیر اقتصاد و سازمان امور مالیاتی مکلف هستند در راستای تعامل با بخش های اقتصادی و در تعامل با همه مردم اطلاع رسانی صحیحی در راستای اجرای این طرح انجام دهند تا ابعاد و اجزای آن نیز به درستی در عرصه اقتصادی شناخته شود.

هدف از این قانون تنظیم‌گری در سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد است

سید شمس‌الدین حسینی  با اشاره به تائید طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی از سوی شورای نگهبان، درباره حدود و ثغور این مالیات ستانی، گفت: مالیات برسوداگری و سفته بازی یک نوع مالیات ستانی جدید محسوب شده و هدف از آن تنظیم‌گری در سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد است.

وی با بیان اینکه اگر افراد سرمایه‌، وجوح و  پس‌انداز خود را صرف سرمایه گذاری در تولید کنند، این مهم موجب افزایش تولید، درآمد ملی و رفاه اجتماعی خواهد شد، ادامه داد: در غیر اینصورت افراد اگر منابع خود را در دارایی‌های مصرفی به عنوان مثال تولید مسکن و خودرو تحت عنوان سفته بازی هزینه کنند و به عبارتی، این کالاها را ارزان‌تر خریده و گرانتر بفروشند، این امر می تواند موجب اخلال در امور اقتصادی شود.

در برخی متون از این پایه مالیاتی جدید، به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه یاد می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی متون از این پایه مالیاتی جدید، به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه یاد می‌شود، بیان کرد: البته این نام، نام شناخته شده‌تری در ادبیات اقتصادی است، با این حال این قانون، تحت عنوان مالیات بر سفته بازی و سوداگری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

رد و بدل طرح بین مجلس، شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون بارها و بارها بین مجلس، شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام رد و بدل شد، بیان کرد: از این رو مجلس و کمیسیون اقتصادی وقت بسیار زیادی را برای بررسی این قانون صرف کرد. البته این قانون در مجلس یازدهم به تصویب رسیده بود، اما با توجه به ایرادات و ابهامات متعددی که شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن گرفته بود، در مجلس دوازدهم نیز به طور کلی مورد بازنگری قرار گرفت و ایرادات آن برطرف شد.

 تلاش داشتیم این پایه مالیاتی جدید برای اکثریت مردم نیز ایجاد مزاحمت نکند

حسینی با اشاره به ملاحظات صورت گرفته در جریان بررسی قانون مذکور در کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ما در این قانون ملاحظاتی را اعمال کردیم؛ به هر حال این موضوع پایه مالیاتی جدیدی را مطرح می کرد و ما تلاش داشتیم این پایه مالیاتی جدید برای اکثریت مردم نیز ایجاد مزاحمت نکند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مالیات بر سوداگری و سفته بازی پایه مالیاتی جدیدی است و ظرافت های زیادی در آن وجود دارد، تاکید کرد: ما می‌بایست در این طرح به گونه‌ای حرکت می کردیم که همه زیرساخت‌های آن نیز آماده باشد. تا مبادا مجری قانون  – وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی –  برخی از عدم آمادگی های خود در این بخش را به مردم تحمیل نکند؛ یعنی به جایی سوداگری افراد در شرایط ملتهب اقتصادی و اخلال آنها در بازارها به بهانه سود بیشتر، ناگهان امور عادی و روزمره مردم تحت فشار و سختی قرار نگیرد.

مذاکره با کارشناسان برای تدوین طرح

وی با بیان اینکه به لحاظ توجه و دقت بالا، وقت بسیاری زیادی برای بررسی این قانون در کمیسیون اقتصادی صرف شد، ادامه داد: در راستای بررسی این قانون، با افراد و کارشناسان مختلفی مذاکره کردیم.

همچنین سعی کردیم قانون فوق را به لحاظ اجرایی تا جایی که امکان دارد در جهت آسودگی خاطر مردم اصلاح کنیم. به طور مثال زمانبندی اجرای این قانون را به گونه ای اصلاح کردیم که وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان امور مالیاتی زمان لازم و در عین حال تکلیف مشخصی برای آماده سازی اجرای این قانون  داشته باشند.

مالیات بر سوداگری مانع از خرید اموالی همچون زمین و غیره … آن هم به طور عادی از سوی مردم نخواهد شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این قانون برای جلوگیری از فعالیت های غیر مولد و مخل امور صحیح اقتصادی مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: این قانون اخلالی در زندگی روزمره مردم ایجاد نکرده و مانع از خرید اموالی همچون زمین و غیره … آن هم به طور عادی از سوی مردم نخواهد شد.

تعیین حدود عددی و ارزشی برای خرید اموال

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای خرید اموال در این قانون حدودی معین شده، بیان کرد: همچنین در کنار تعیین حدود ارزشی اموال، برای آستانه های عددی آن نیز، حدودی مشخص شده است و برای سرپرستان خانواره نیز ملاحظاتی مطرح شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این قانون به درستی اجرایی شود نه تنها مردم را دچار زحمت نکرده که اقتصاد ملی نیز از آن بهره مند خواهد شد، بیان کرد: همچنین ما در این طرح مباحث و مسائل مورد نیاز جهت اطلاع رسانی از اجرای آن را مد نظر قرار دادیم و تبعا در ادامه مسیر هم یعنی در برخی موارد فرصت ۲۰ ماهه و بیشتر را برای دوره آماده سازی در نظر گرفته ایم، لذا این طور نیست که این قانون از فردا عملیاتی شود.

برای اجرای این قانون زمان تعیین شده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اجرای این قانون زمان تعیین شده است، متذکر شد: سازمان امور مالیاتی برای اجرای این قانون باید تکالیفی را اجرا کند که حتما ما به آنها نظارت خواهیم کرد.

هم وزیر اقتصاد و هم سازمان امور مالیاتی مکلف هستند در راستای تعامل با بخش های اقتصادی و در تعامل با همه مردم اطلاع رسانی صحیحی در راستای اجرای این طرح انجام دهند تا ابعاد و اجزای آن نیز به درستی شناخته شود.

قانون مالیات بر سوداگری زحمتی برای فعالیت اقتصادی مولد نخواهد داشت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون باید به اهداف پیش‌بینی شده خود نیز اصابت کند، ضمن تاکید مجددا بر این نکته که این قانون هیچ اخلالی در زندگی روزمره مردم ایجاد نخواهد کرد، ادامه داد: این قانون همچنین هیچ زحمتی برای فعالان اقتصادی و همچنین فعالیت اقتصادی مولد نخواهد داشت، کمااینکه ما پیش از این قانون، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها را به تصویب رسانده و در آنجا ظرفیت‌های مالیاتی بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری نیز پیش بینی کردیم. بنابراین هدف این قانون، غیر سودآور ساختن فعالیت‌های سوداگرایانه و سفته بازی است.

وی با بیان اینکه خرید و معامله در جریان این قانون و در جهت اجرای امور زندگی مردم و فعالیت‌های اقتصادی کما فی سابق ادامه خواهد داشت، بیان کرد:به طور مثال اگر فردی قصد داشت در بازار برخی از دارایی همچون ارز مداخله ای از جنس غیر مولد داشته باشد، مالیات از آن اخذ خواهد شد.

اما اگر فردی بخواهد سرمایه گذاری صحیحی را رقم بزند، این مالیات شامل آن نیز نمی شود. همچنین اگر فردی بخواهد سرمایه گذاری در تولید مسکن و خودرو داشته باشد، به هیچ وجه قانون برای این فعالان ایجاد هزینه نخواهد کرد و حتی اگر فردی بخواهد برای نیازهای معمول خود کالای خود را خریداری کند، این قانون برای آن فرد هم ایجاد زحمتی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید مجددا بر این نکته که برای اجرای این قانون، فرصت و تنفس لازم نیز پیش بینی شده است، بیان کرد: پیرو این فرصت مسئولین می توانند تمامی زیرساخت های اجرای قانون را نیز فراهم کنند.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *