بخشنامه بانک مرکزی درخصوص الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری

آنچه در این مطلب میخوانید:
دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری
موضوع بخشنامه شماره 04/161768 مورخ 1404/07/06 بانک مرکزی

دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ، در اجرای ماده (۶۷) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامات تعیین سطح مورد انتظار اشخاص را در قالب «دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری» تدوین و به بانک مرکزی ارسال داشت. بانک مرکزی نیز الزامات مذکور را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

مهمترین احکام مذکور در دستورالعمل یادشده به قرار زیر است:
•    سطح فعالیت مورد انتظار به معنای تخمین مؤسسه اعتباری از میزان گردش مالی سالیانه مشتری می‌باشد.

•    اشخاص حقیقی و حقوقی با مراجعه حضوری یا غیرحضوری به مؤسسه اعتباری، اطلاعات اقتصادی را در قالب فرم‌های بانکی تکمیل می‌نمایند و مستندات لازم را نیز ارائه می‌دهند. مؤسسه اعتباری بر اساس اطلاعات دریافتی از مشتری، سطح فعالیت مورد انتظار را به صورت سالانه محاسبه می‌کند و مشتریان در چارچوب سطح فعالیت مورد انتظار به انجام تراکنش‌های بانکی می‌پردازند. بنابراین فعالان اقتصادی متناسب با کسب و کار و حجم فعالیت اقتصادی، از محدودیت‌های کمتری برای انجام تراکنش‌های بانکی برخوردار خواهند بود.

•    در صورت توسعه کسب و کار یا افزایش منابع درآمدی اشخاص، با ارائه اطلاعات و مستندات مربوطه به مؤسسه اعتباری، سطح فعالیت مورد انتظار افزایش می‌یابد. در صورتی که مشتری، مؤسسه اعتباری را از توسعه کسب و کار خود مطلع نکند و گردش مالی وی از سطح فعالیت مورد انتظار عبور کند، مؤسسه اعتباری از مشتری برای مراجعه و تکمیل فرم‌های مربوطه دعوت به عمل می‌آورد و تا زمان رفع ابهام محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

•    به منظور سهولت در انجام فعالیت کسب و کارها، سطح فعالیت حساب‌های سپرده تجاری اشخاص بیشتر از حساب‌های سپرده غیرتجاری آن‌ها خواهد بود.

•    تراکنش‌هایی که اشخاص در طول سال به صورت موردی و برای انجام معاملات غیرتجاری نظیر خرید و فروش مسکن و خودرو انجام می‌دهند، در شمول محاسبات سطح فعالیت قرار نمی‌گیرد. البته این موضوع برای عموم جامعه صادق است نه برای صاحبان مشاغل مرتبط با مسکن و خودرو که انجام معاملات ذکرشده به عنوان شغل آن‌ها تلقی می‌شود.

متن و تصویر بخشنامه در ادامه آمده است :

جهت اطلاع مدیران عامل محترم بانکهای دولتی غیر دولتی شرکت دولتی پست بانک مؤسسات اعتباری با سلام غیربانکی و بانک مشترک ایران ونزوئلا ارسال میشود :

باسلام

احتراماً همان گونه که استحضار دارند به موجب ماده (۶۷) آیین نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ هیأت محترم وزیران مؤسسات اعتباری مکلفند به منظور پایش مستمر ارباب رجوع در فرایند شناسایی معمول و نیز ارزیابی ریسک برقراری تعاملات کاری با آنها نسبت به تعیین سطحفعالیت ارباب رجوع مطابق آیین نامه مذکور و سایر الزامات تعیین شده توسط مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی اقدام نمایند بر این مبنا مرکز یاد شده مقرراتی با عنوان «دستورالعمل اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری» تدوین و برای ابلاغ به شبکه بانکی طی نامه شماره ۰۴/۶۵/۰۱/۱۴۰۹ مورخ ۱۴۰۴/۰۶/۲۹ به این بانک ارسال داشته است. از این رو ضمن ایفاد یک نسخه از دستورالعمل یاد شده خواهشمند است دستور فرمایند تمهیدات و اقدامات مقتضی برای اجرای دقیق آن معمول شده و مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۶/۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ شود و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آید.

رئیس مرکز تنظیم گری اداره نظارت بر مبارزه با پولشوئی بانکی

حجت اسماعیل زاده                        حمیدرضا آذرگون

 

دانلود فایل دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *